was successfully added to your cart.

۱۰ رمز موفقیت کارآفرینان از زبان بنیان گذار سایت آمازون

موفقیت ، چه در یک کسب و کار کوچک باشد چه در یک شرکت بزرگ ، به رهبر آن مجموعه بر می گردد. مهم نیست که این فرد کسی در قد و قامت جف بزوس ، بنیان گذار آمازون باشد. شاید بزوس به اندازه زاکربرگ و بیل گیتس شناخته شده نباشد، اما آموزه هایی دارد که می تواند برای هر کارآفرینی مفید واقع شود.
بزوس گرچه پس از فارغ التحصیلی چندین شغل با درآمد بالا دشات ، اما می خواست ایده خود را برای راه اندازی کسب و کارش دنبال کند ، اینگونه بود که آمازون شکل گرفت. بزوس تمام انرژی و تمرکز خود را معطوف مشتریانش کرد. شاید این خواسته در صدر خواسته های او بود که مشتریان را راضی نگه دارد. از او به عنوان یک کارآفرین تحلیل گر، دمدمی مزاج و باهوش یاد می شود که توانست امپراتوری خود را بسازد و یا سبک مدیریتی خود کسب و کارهای دیگری را راه اندازی نماید viagra 100 mg.
۱- سر سخت و انعطاف پذیر باشید

طبق گفته بزوس ، کارآفرینان خوب باید سرسخت و انعطاف پذیر باشند. بزوس ضمن اشاره به آمازون می گوید”ما در دیدگاه خود سرسخت و در جزییات انعطاف پذیر هستیم.” سرسخت بودن در دیدگاه اولین بخش است و انعطاف پذیر بودن دومین بخش. بزوس می افزاید” اگر سرسخت نباشید، در همان مراحل آزمایش به سرعت تسلیم می شوید و اگر انعطاف پذیر نباشید، فقط خود را تلف می کنید و کاملا نا امید خواهید شد و دیر قادر نخواهید بود راهکارهای مختلف حل یک مسئله را ببینید”

۲- مبنای استراتژی خود را روی چیزهای قرار دهید که تغییر نمی کنند

فروش لوازم آرایشی ، صندلی تراکتور و حافظه ذخیره سازی داده ها همگی بخشی از یک طرح بزرگ با سه ثابت هستند : انتخاب گسترده تر ، قیمت کمتر و تحویل مطمئن و سریع.

در ادامه بخوانید  گوگل ادوردز

۳- ببینید مشتریانتان به چه چیزی هایی نیاز دارند، و این که معکوس کار کنید.

ویژگی های پروژه های جدید و بزرگ آمازون همچون تبلت های کیندل و کتاب خوان های الکترونیکی این سات که به جای این که با ذوق و سلیقه مهندسین تعریف شوند باب طبع مشتریان تعریف شده اند. اگر مشتریان چیززهایی را نخواهند آن چیزها حذف می شوند حتی اگر این کار به قیمت نابودی بخض قدرتمندی از شرکت تمام شود.

۴– هر کسی باید بتواند در کال سنتر یا مرکز تماس کار کند.

در این عصر توییت ها و بلاگ های ویروسی، شکایت ها می توانند ویرانگر باشند. بزوس از هزاران مدیر آمازون و از جمله خودش می خواهد که دو روز در سال در مرکز تماس حضور پیدا کنند ، نتیجه این کار تواضع و همدلی با مشتریان است.

۵- نگرانی و دلمشغولی هایتان برای مشتریان باشد نه برای رقبا

بزوس به این نکته اشاراه می کند که دغدغه شرکت های فناوری رقبا هستند: این شرکت ها منتظر می مانند تا ببیند رقبایشان چه محصولی را معرفی می کنند بعد تمام سعی خود را می کنند تا چیزی مطابق با آن تولید کنند و یک قدم جلوتر از رقبایشان باشند. اما شرکت آمازون با گوش کردن به مشتریانش کسب و کار سرویس های وب آمازون (AWS) را ساخت که برای حل مشکلات آنان طراحی شده بود آن هم با میزبانی اپلیکیش داخلی بسیار گرانقیمت و محصولات منبع بازی که آنقدر قوی نبودند تا از شرکت های بزرگ یا در حال رشد پشتیبانی کنند.

در ادامه بخوانید  سفر کاری را لذت بخش کنید

۶- این روز اول اینترنت است . ما هنوز باید چیزهای زیادی یاد بگیریم

بزوس اولین بار این دیدگاه را در سال ۱۹۹۷ در اولین نامه اش به سهامداران آمازون عنوان کرد. هنوز هم دیدگاه اش را تغییر نداده است. در اداره های مرکزی جدید آمازون دو تا از بزرگترین ساختمان ها ، ساختمان روز اول شمالی و روز اول جنوبی هستند. بزوس هنوز هم در مصاحبه هایش در مورد اینترنت به عنوان یک جهان نا شناخته صحبت می کند که خوب درک نمی شود و دائم شگفتی های جدیدی پدید می آورد.

۷- کاری کنید که کارمندان مانند مالکان فکر کنند

وقتی بزوس این جمله را در اولین نامه سالانه آمازون نوشت ، تعداد کارمندان وی از ۱۵۸ در سال گذشته به ۶۱۴ تن رسیده بود. و در حال حاضر هم ۲۳ هزار کارمند دارد. مولفه اصلی این دیدگاه، استفاده از اخیتار معامله سهام در استخدام بوده است . بزوس در نامه سال ۱۹۹۷ نوشت : ” ما همچنان روی استخدام ها و حفظ کارمندان با ذوق و استعداد تمرکز خواهیم کرد و سعی می کنیم همچنان به جای پول نقد کمبود حقوق و دستمزد آنان را با اختیار معامله سهام جبران نماییم. می دانیم موفقیت ما تاثیر زیادی روی توانایی ما در جذب و حفظ کارمندان با انگیزه خواهد گذاشت، کارمندان با انگیزه خواهد گذاشت ، شرکت فکر کنند ، باید در عمل هم این احساس را داشته باشند.”

۸- فرهنگی را بسازید که مناسب شرکت شما است

فرهنگ آمازون سخت کوشی و هزینه آگاهی است ، این فرهنگ در خور شرکتی است که همانند یک شرکت دولیت ، تحت اصول پذیرفته شده حسابداری در بیشتر عمر خود سود اندکی حاصل کرده و زیان اندکی متحمل شده است. بزوس در نامه سال ۲۰۱۵ نوشت” ما هرگز ادعا نمی کنیم که روش ما روش درستی است – اما روش ماست. طی دو دهه گذشته گروه بزرگی از افراد خوش فکر را گردهم آورده ایم . کسانی که باور دارند روش ما انرژی بخش و معنادار است .”

در ادامه بخوانید  چگونه مخاطبان خود را بشناسیم؟

۹- یادداشت ارائه دهید و به بحث بنشینید. از نشان دادن اسلاید بپرهیزید

بزوس می گوید ” یک روش سنتی برگزاری جلسات شرکتی این است که شخص جلوی اتاق می ایستند و مطالب خود را با نمایش اسلاید ارائه می دهد. از نظر ما با این روش فقط می توانید اطلاعات اندکی را دریافت کنید ، فقط مطالبی را دریافت می کنید که تیتروار لیست شده اند . این روش برای ارائه دهنده آسان است اما برای شنونده دشوار. آنچه که ما به جای این کار انجام می دهیم این است که تمام جلسات را با استفاده از یادداشت های گزارشی تقریبا ۶ صفحه ای برگزار می کنیم . وقتی مجبور هستید ایده های خود را با جمله ها و پاراگرف های کامل بنویسید ، وضوح عمیق تر فکر در آن نمایان می گردد”.

۱۰- ” ما مایلیم مدت ها خود را به بی اطلاعی بزنیم “

در ابتداء رضد و توسعه آمازون شبیه پرت کردن حواس دیگران از عدم سودآوری این شرکت بود. همین موضوع گاهی قیمت سهام را کاهش می داد و موجب تحقیر و تمسخر تحلیلگران می شد. بزوس شانه بالا می انداخت و اظهار بی اطلاعی می کرد. اگر ابتکار عمل های جدید در او حس استراتژیک ایجاد کنند، بازدهی مالی ۵ تا ۷ هم سال خوب است.

 

})